Donnerstag, 31. Mai 2012

Büchertisch


  1. Unterland von Anne C Voorhoeve, Ravensburger
  2. Dimensionen der Zeit von Ernst Peter Fischer und Klaus Wiegandt, Fischer
  3. Einfach schön! von Annie Griffiths, National Geographic
  4. Ordnungsgemäße Überführung. Die Vertreibung der Deutschen nach dem Zweiten  Weltkrieg von RM Douglas, CH Beck
  5. Ist es noch gut, für unser Land zu sterben? Junge Israelis über ihren Dienst in der Armee von David Ranan, Nicolai
  6. Schimmernder Dunst über Coby County von Leif Randt, Berlin Verlag
  7. Angerichtet von Hermann Koch, Kiepenheuer
  8. Was, wenn es nur so aussieht, als wäre ich da? von Oscar Brenefier/JaquesDesprés, Gabriel Verlag
  9. Kampf dem Kamikaze-Kapitalismus von David Graeber, Pantheon
  10. Schulden: Die ersten 5000 Jahre von David Graeber, Klett Cotta
  11. Cyberwar - Das Wettrüsten hat längst begonnen von Dandro Gaycken, Goldmann

Dienstag, 29. Mai 2012

Zauberhafte Tage in Burgung


St Quentin in Burgund hat 27 Einwohner. Wir waren bei Madame Queren untergebracht, einer Dame, die seit 20 Jahren in Frankreich lebt....Sie hatte uns genaue Instruktionen gegeben, wie wir sie finden...Haben wir dann auch geschafft! Zauberhafte Tage! Bekocht von Madame mit aller Liebe, Gepräche bis tief in die Nacht und Rotwein, der nur in Frankreich so schmecken kann...Beeindruckende romanische Kirchen, die Klosteranlage in Cluny, Beaune mit dem Hotel-Dieu und eine Landschaft, die uns an Irland erinnerte. Mehr

Le baiser de la gloire - und was meine Kaline noch so entdeckt...



Beim Stadtspaziergang in Riom/Auvergne - Im Innenhof des Bürgermeisteramtes steht eine Statue, sie hat den Namen: Der Kuss der Ehre oder Der Kuss des Ruhms...lange stand ich sehr nachdenklich davor.
Meine Kaline macht mich aufmerksam, dass auf einem Geschäft das Wort Caline steht...Lingerie Caline, bedeutet soviel wie einschmeichelnde Unterwäsche...Das  französische Wort caline bedeutet liebevoll, einschmeichelnd, schmusend...Muss dann wohl über Umwege in den Ruhrpott gelangt sein und wurde dort zur Kaline...

Kraftort in Burgund...


Die romanische Kapelle aus dem 12. Jahrhundert in St Quentin gilt als Kraftort... Wir waren dort - es stimmt!

Wundermittel...

Hotel-Dieu, Beaune
Theriaca - schon mal von diesem Wundermittel gehört?

Die Einzige Liebe...

Hotel-Dieu in Beaune
Der Gründer hat auf Fliesen seine Einzige Liebe verewigt - Seule...(die Einzige)...ein Eichenbaum durchwächst die Anfangsbuchstaben ihrer Vornamen als Zeichen ihrer Verbundenheit...    

Beim Spaziergang in Cluny entdeckt...


Montag, 28. Mai 2012

Krenzers Rhön


… der Kopf ist rund, damit das Denken die Richtung ändern kann – sein Lieblingsspruch. So füllt er das Haus mit immer neuen Ideen und vor allem viel Mut zu deren Umsetzung. Teamchef mit Leib und Seele versucht er für jeden hier, die Aufgabe zu finden, in der er aufgeht. Als Referent in Sachen kreativer Gastronomie viel unterwegs. Zu Hause managt er mit Liebe und viel Geduld die Kinderbande.
Mehr

Sonntag, 27. Mai 2012

Musik und Gehirn


NeuroForum 2012 - Musizieren aus Sicht der Hirnforschung 

Musik liegt in der Luft…aber was macht sie eigentlich mit uns? Sie begleitet uns im Auto, im Kaufhaus oder im Restaurant, manchmal löst sie Freude aus, manchmal auch Wehmut. Wie Musik unser Gehirn beeinflusst, welche Rolle sie im Immunsystem spielt und ob sie uns sogar klüger machen kann, möchten wir im Rahmen des NeuroForum Frankfurt beleuchten. Mehr

Echtes Pumpernickel...


Enkings Delikatess-Pumpernickel ist ein reines Naturprodukt. Wir stellen unser Brot frei von jeglichen Zusätzen aus täglich frisch in unserer eigenen Mühle geschrotetem Roggen und Wasser her - nach einem jahrhundertealtem, in unserer Familie seit vielen Generationen gepflegtem Rezept. Mehr


Mittwoch, 23. Mai 2012

Sind wir menschlich oder sind wir Chirurgen?

Are We Human or Are We Surgeon?
Nicholas P. W. Coe, MD
Arch Surg. 2012;147(5):414-415. doi:10.1001/archsurg.2012.46
This wide-ranging study by Sullivan et al1 examined questions of social and mentoring interaction between residents and faculty and how that played into residents' satisfaction with their training programs. The instrument was administered after the grueling 5-hour American Board of Surgery In-Training Examination at a time when, at least in the Northeast, it is dark and cold and everyone is sunlight deprived. These factors certainly raise questions regarding interpretation of the results, yet such concerns should not diminish the importance of this study, which emphasizes an aspect of our responsibilities to residents that has received far too little attention to date.
In the past, faculty—especially surgeons—were placed or placed themselves on a pedestal. This has become less common today, but this study shows that we still have a ways to go. If we are indeed human and not just surgeons, is there a better way to let residents understand this so that they do not in turn become haughty and aloof? Many faculty members have a host of diverse interests, including skills in the humanities as well as music of all types, painting, photography, or writing; some have boats; some love to fix cars; and there are a multitude of other pastimes that occupy their leisure time. However, we as a faculty rarely display these interests for residents to see. If residents saw us as human rather than as austere, distant, and unattainable figures, would they want to socialize more, would they then seek us out as mentors more readily, would they be happier in the environment we have created, and would they themselves ultimately become more human? I don't know the answer because, for the most part, we have not shown that other side of our panoply of talents to our charges.
Regrettably, the authors1 found far too many residents feeling isolated and unhappy with their choice of surgery training program. It is most troubling to learn that this applies especially to the most vulnerable of our charges, the junior residents. It is also worrisome that female residents apparently feel the same way, perhaps, as pointed out, explaining the higher attrition rate in these 2 groups. Today, half our residents are female, but the composition of our faculty does not yet reflect that balance. Showing our human side might help reduce feelings of alienation, but this particular concern may only be solved when more women join our ranks and we are seen as welcoming to all residents.
This study is a wake-up call to pay attention to a too-often-neglected aspect of our responsibility to all the residents who have placed themselves in our charge.

Leberverletzungen - operative versus non-operative Versorgung


Successful Nonoperative Management of the Most Severe Blunt Liver Injuries
Gwendolyn M. van der Wilden et al
Arch Surg. 2012;147(5):423-428. doi:10.1001/archsurg.2012.147

Hypothesis  Grade 4 and grade 5 blunt liver injuries can be safely treated by nonoperative management (NOM).
Design  Retrospective case series.
Setting  Eleven level I and level II trauma centers in New England.
Patients  Three hundred ninety-three adult patients with grade 4 or grade 5 blunt liver injury who were admitted between January 1, 2000, and January 31, 2010.
Main Outcome Measure  Failure of NOM (f-NOM), defined as the need for a delayed operation.
Results  One hundred thirty-one patients (33.3%) were operated on immediately, typically because of hemodynamic instability. Among 262 patients (66.7%) who were offered a trial of NOM, treatment failed in 23 patients (8.8%) (attributed to the liver in 17, with recurrent liver bleeding in 7 patients and biliary peritonitis in 10 patients). Multivariate analysis identified the following 2 independent predictors of f-NOM: systolic blood pressure on admission of 100 mm Hg or less and the presence of other abdominal organ injury. Failure of NOM was observed in 23% of patients with both independent predictors and in 4% of those with neither of the 2 independent predictors. No patients in the f-NOM group experienced life-threatening events because of f-NOM, and mortality was similar between patients with successful NOM (5.4%) and patients with f-NOM (8.7%) (P = .52). Among patients with successful NOM, liver-specific complications developed in 10.0% and were managed definitively without major sequelae.
Conclusions  Nonoperative management was offered safely in two-thirds of grade 4 and grade 5 blunt liver injuries, with a 91.3% success rate. Only 6.5% of patients with NOM required a delayed operation because of liver-specific issues, and none experienced life-threatening complications because of the delay.

Mehr

Montag, 21. Mai 2012

Lob der Erfahrung...

Der Patient war blass und nicht ganz bei sich. Er sprach undeutlich und konnte nicht mehr gut sehen. Während die Assistenzärzte in der Notaufnahme des Hamburger Krankenhauses noch über den Fall grübelten, stand auf einmal der Chefarzt in der Tür. Ein Blick und ein paar Fragen reichten ihm. »Morbus Moschcowitz«, lautete seine Diagnose. Im Routinebetrieb wäre diese extrem seltene Blutgefäßerkrankung vielleicht erst nach Monaten festgestellt worden. Der erfahrene Chef hatte die Zeichen sofort erkannt. Mehr

Sonntag, 20. Mai 2012

Abstieg in Dortmund...

Arbeitslosigkeit, Armut, Drogen und Gewalt: Die Dortmunder Nordstadt hat alle Probleme, die ein Viertel auch nur haben kann. Mitten in der Stadt, die als „Herzkammer der Sozialdemokratie“ gilt, bekommt die SPD die sozialen Schwierigkeiten nicht in den Griff. Mehr

Freitag, 18. Mai 2012

Donnerstag, 17. Mai 2012

Getting Better - Geschichte der Chirurgie...

This 45-minute documentary explores three remarkable stories of medical progress that have taken place over the course of the long history of NEJM.  In 1812, we had no understanding of infectious disease, surgery was unsanitary and performed without anesthesia, and cancer was unrecognized. Two centuries later, this film tells the story of research, clinical practice, and patient care, and of how we have continued to get better over the last 200 years. Mehr

Kaffee schützt vor vielen Krankheiten


BACKGROUND

Coffee is one of the most widely consumed beverages, but the association between coffee consumption and the risk of death remains unclear.

METHODS

We examined the association of coffee drinking with subsequent total and cause-specific mortality among 229,119 men and 173,141 women in the National Institutes of Health–AARP Diet and Health Study who were 50 to 71 years of age at baseline. Participants with cancer, heart disease, and stroke were excluded. Coffee consumption was assessed once at baseline.

RESULTS

During 5,148,760 person-years of follow-up between 1995 and 2008, a total of 33,731 men and 18,784 women died. In age-adjusted models, the risk of death was increased among coffee drinkers. However, coffee drinkers were also more likely to smoke, and, after adjustment for tobacco-smoking status and other potential confounders, there was a significant inverse association between coffee consumption and mortality. Adjusted hazard ratios for death among men who drank coffee as compared with those who did not were as follows: 0.99 (95% confidence interval [CI], 0.95 to 1.04) for drinking less than 1 cup per day, 0.94 (95% CI, 0.90 to 0.99) for 1 cup, 0.90 (95% CI, 0.86 to 0.93) for 2 or 3 cups, 0.88 (95% CI, 0.84 to 0.93) for 4 or 5 cups, and 0.90 (95% CI, 0.85 to 0.96) for 6 or more cups of coffee per day (P<0.001 for trend); the respective hazard ratios among women were 1.01 (95% CI, 0.96 to 1.07), 0.95 (95% CI, 0.90 to 1.01), 0.87 (95% CI, 0.83 to 0.92), 0.84 (95% CI, 0.79 to 0.90), and 0.85 (95% CI, 0.78 to 0.93) (P<0.001 for trend). Inverse associations were observed for deaths due to heart disease, respiratory disease, stroke, injuries and accidents, diabetes, and infections, but not for deaths due to cancer. Results were similar in subgroups, including persons who had never smoked and persons who reported very good to excellent health at baseline.

CONCLUSIONS

In this large prospective study, coffee consumption was inversely associated with total and cause-specific mortality. Whether this was a causal or associational finding cannot be determined from our data. (Funded by the Intramural Research Program of the National Institutes of Health, National Cancer Institute, Division of Cancer Epidemiology and Genetics.)

Samstag, 12. Mai 2012

Gesundheitswesen: Ärztliche Hilfe als Geschäftsmodell?


Wir leben in einer Zeit, in der die Medizin von Grund auf transformiert wird. Aus einer genuin sozialen Praxis soll die Medizin in einen Gesundheitsmarkt verwandelt werden. Konzepte, die eigentlich nur für die Industrie gedacht waren, werden zunehmend über alle Bereiche der Gesellschaft gestülpt. Längst hat vor allem in den Kliniken ein Denken eingesetzt, das stärker vom Managementdenken als vom medizinischen Denken geprägt ist. Aber worin besteht eigentlich der Unterschied? Wie verändern die ökonomischen Leitkategorien das Denken in der Medizin? Mehr

Horst Faas gestorben

...Elf Jahre lang, vielleicht länger als jeder andere Fotoreporter, berichtete Faas von den Schlachtfeldern des Vietnamkriegs. Als Leiter des Büros von Associated Press in Saigon war er maßgeblich für die Bildproduktion rund um die Kampfhandlungen verantwortlich. So war er es, der die Veröffentlichung der heute bekanntesten Aufnahme jener Zeit durchsetzte: Nick Uts Bild der fliehenden Familie vor einem Napalmangriff - im Vordergrund das nackte Mädchen Kim Phuc. Mehr

Freitag, 11. Mai 2012

The future - fully automated surgery...

...Meanwhile, the practice of surgery itself will continue to change. Prognostication is a hazardous enterprise. But if the past quarter century has brought minimally invasive procedures, the next may bring the elimination of invasion. One feels foolish using terms like nanotechnology — I haven't the slightest idea what it really means or can do — but scientists are already experimenting with techniques for combining noninvasive ways of seeing into the body through the manipulation of small-scale devices that can be injected or swallowed. Surgical work will probably even become fully automated.
The possibilities are tantalizing. A century into the future, a surgeon will tell the tale — that is, if the world still makes such people. Mehr

The creative destruction of medicine...

“One of our passengers needs medical attention. If there are any doctors on board, please ring your call button.” A doctor was quickly escorted to the passenger having chest pains. He pulled out his smartphone, but rather than making a phone call, he got the passenger to place his fingers on the sensors on the back of his custom iPhone that measures pulse; the real-time electrocardiogram displayed on the iPhone indicated a heart attack. The plane made an unscheduled landing and the patient lived. Science fiction? No. It's already happened, and the doctor in question was influential cardiologist Eric Topol, Director of the Scripps Translational Science Institute. Mehr

Da Vinci dissected

The largest ever exhibition devoted to Leonardo's anatomical studies, Leonardo da Vinci: Anatomist, fills the fine rooms of the Queen's Gallery at Buckingham Palace and features 87 illustrations from his original notebooks. It's rare that any exhibition yields up treasures with such largesse. Mehr

Donnerstag, 10. Mai 2012

Editor's Choice: Why markets don’t work in healthcare

...Their nightmare scenario, unspoken in this article but clearly haunting it, is American healthcare. In our first BMJ Essay published this week, Arnold Relman gives his own no-holds barred account of the US system (doi:10.1136/bmj.e3052). How, he asks, does the US system manage to spend twice as much as some other countries and yet achieve, on average, much worse outcomes? His answer: "the US alone among advanced Western countries has allowed its healthcare system to become a market and its physicians to behave as if they were in business."
Pollock and colleagues offer no solution to the problem they identify. Relman does: private but non-profit multidisciplinary groups of salaried physicians, paid for by a single public plan providing universal access to comprehensive care. It sounds familiar. But he thinks the US will have to go bankrupt first.
Fiona Godlee, editor, BMJ
Cite this as: BMJ 2012;344:e3300

Dienstag, 8. Mai 2012

Der alte Arzt hat ausgedient

...Generation Y: Diesen Terminus lassen Klinikleiter und Studiendekane, Verwaltungs- und Personalchefs in Krankenhäusern inzwischen völlig selbstverständlich ins Gespräch einfließen. Anfänglich, als die neue Generation mit ihren Eigenheiten immer öfter zum Gesprächsstoff im Kollegenkreis wurde, gab es noch keinen Namen, man wusste nur soviel: Die Jungen sind anders. Die Jungen legen mehr Wert auf Freizeit, sie wollen geregelte Arbeitszeiten, sie akzeptieren ungern Überstunden. Seitdem sich das Fremdeln zwischen den Generationen aber zu einem handfesten „Clash of Cultures“ auszuweiten droht, hat man begonnen, die Gruppe der jungen Ärzte auch mit wissenschaftlichen Instrumenten zu erforschen. Der erste, der die Konsequenzen des Generationswechsels für den Arztberuf und den Gesundheitssektor in Deutschland wissenschaftlich untersucht hat, ist Christian Schmidt, Chirurg und medizinischer Geschäftsführer der Kliniken der Stadt Köln, eines Unternehmens, in dem mehr als sechshundert Ärzte arbeiten. Mehr