Dienstag, 8. August 2017

Conversation Ground Rules

Conversation Ground Rules by Prof Dr Dr Ernst Hanisch on Scribd

Sectio chirurgica

Die Sectio chirurgica ist eine Online-Lehrveranstaltung, bei der renommierte und erfahrene Chirurgen charakteristische operative Eingriffe ihrer Fachdisziplin am anatomischen Präparat demonstrieren. Die Eingriffe werden außerdem von einem Anatomen moderiert. Diese Operationen werden via Internet-Stream live übertragen und können kostenlos auf der Online-Plattform www.sectio-chirurgica.de mitverfolgt werden. Durch moderne Kamera- und Präsentationstechniken ist der Zuschauer praktisch hautnah am Operationstisch mit dabei und kann mittels Live-Chat Fragen direkt in den OP stellen. Des Weiteren werden die Erläuterungen des Operateurs durch anatomische und radiologische Demonstrationen mit aktuellen technischen Mitteln eindrücklich veranschaulicht und ergänzt. Mehr

Sonntag, 6. August 2017

What is Visual Rx?

Visual Rx is designed to help in the process of translation of evidence into practice. Mehr

Understanding Uncertainty

Welcome to the site that tries to make sense of chance, risk, luck, uncertainty and probability. Mathematics won't tell us what to do, but we think that understanding the numbers can help us deal with our own uncertainty and allow us to look critically at stories in the media. Mehr

Es war einmal ...


Risiko-Quiz

https://www.harding-center.mpg.de/de/harding-zentrum

Risikoquiz

Das Jahrhundert des Patienten

Eine effiziente Gesundheitsversorgung braucht gut informierte Ärzte und Patienten. Das Gesundheitssystem, welches uns das 20. Jahrhundert hinterlassen hat, erfüllt beide Bedürfnisse nicht. Viele Ärzte und noch mehr Patienten verstehen die verfügbaren medizinischen Daten und Forschungsergebnisse nicht. Sieben „Sünden“ sind mitverantwortlich für diesen Wissensmangel: profitorientierte Finanzierung, irreführende Berichterstattung in medizinischen Zeitschriften, einseitige Patientenbroschüren, irreführende Berichterstattung in den Medien, Interessenkonflikte, defensive Medizin und Lehrpläne an den medizinischen Fakultäten, die Ärzten die Interpretation statistischer Evidenz nur unzureichend vermitteln. Mehr

Patientenhygiene in der Klinik

Informationsvideo zu Hygienemaßnahmen für Patienten, Angehörige und Besucher von Kliniken Mehr

Wie treffen Mediziner gute Entscheidungen?

Zusammen mit Notfallärzten und Anästhesisten entwickelt Mirjam Jenny Entscheidungsbäume für die Notfallmedizin und die Anästhesie. Das Thema (computerisierte) Entscheidungsfindung wird in der Medizin zunehmend wichtiger, da es hier auf Seiten der Bevölkerung viele Ängste zu überwinden gibt. Mirjam Jenny zeigt die Möglichkeiten auf, die sich eröffnen, wenn wir „Machine Learning“, Psychologie und Medizin verbinden. Mehr

Samstag, 5. August 2017

Give a voice to the voiceless


Kamran Abbasi, The BMJ


Rudolf Virchow’s investigation of a typhus epidemic in 1848 identified a root cause: “The power of the aristocracy, propped up by the church.” Big business is today’s aristocracy, politicians and the state today’s church. In society’s pursuit of wealth and profit, it is poor people who carry the greatest burden of disease, whose deaths are most likely when fire engulfs a tower block, the levees break in New Orleans, or a Titanic sinks.

After last week’s fire in London’s Grenfell Tower Martin McKee recalls Virchow to urge us not to ignore the political and commercial determinants of public health (doi:10.1136/bmj.j2966). Inadequate safety measures, despite warnings from residents, contributed to and probably caused 79 people to be dead or missing. This was a political failure leading to avoidable deaths and, says McKee, “it is impossible to achieve a comprehensive understanding of events such as Grenfell Tower without confronting the political determinants of health and challenging the forces that shape them.”

One solution might be to put an end to high rise living. An area might be regenerated by demolishing a “sink estate” that includes high rise buildings and replacing it with luxury apartments and low rise, affordable housing. But this would be a form of “social cleansing,” explains Anna Minton (doi:10.1136/bmj.j2981). The volume of new affordable housing is invariably too small, with a net loss of 8000 social homes in London in the past decade. Indeed, most residents “love” their tower blocks, but their experience is sullied by forces outside their control, from broken lifts to lack of security. The issue is less with the tower blocks themselves and more closely related to socioeconomic factors. “At a time of huge worry and uncertainty,” writes Minton, “threats to demolish people’s homes cannot be helping.”

Inequality and the vulnerabilities of poor people find an echo in our research section. Bochen Cao and colleagues (doi:10.1136/bmj.j2765) grouped countries by Human Development Index and examined the effect of variation in cancer death rates on longevity. Countries with the greatest resources benefited most in life expectancy as a direct result of improving cancer mortality. In an accompanying commentary (doi:10.1136/bmj.j2920), Mary Louise Tørring acknowledges the inequalities at play, and proposes priority funding for poor countries and for women, but wonders whether these new findings “might also prompt us to think more about cancer as a natural ceiling on human longevity rather than as a rising epidemic.”

A key message here, from a devastating fire in a London tower block to patchy global progress in longevity, is that health professionals have a responsibility to ensure that the weak are not silenced, ignored, or discounted. We must, in the words of McKee, with a nod to Virchow, give voice to the voiceless.
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