Freitag, 30. Dezember 2011

Musik


  1. Constant Travellers von Lisbeth Quartett, Traumton/Indigo
  2. Weather von Meshell Ndegeocello, Naive/Indigo
  3. Play the Blues: Live From Jazz At Lincoln Center von Wynton Marsalis&Eric Clapton, Rhino 78759 Warner
  4. Frédéric Chopin: Etüden op. 10 und 25 von Maurizio Pollini, Testament

Büchertisch

  1. Der Westen und der Rest der Welt von Niall Ferguson, Propyläen
  2. Odysseus und die Wiesel von Georg von Wallwitz, Berenberg
  3. Weil du arm bist, musst du früher sterben von Christoph Lohfert, Piper Verlag
  4. Kenya von Michael Poliza and Friends, teNeues
  5. Zwischen Antike und Mittelalter. Der Verfall des römischen Straßensystems in Mittelitalien und die Via Amerina von Arnold Esch, CH Beck
  6. Der Beitrag der Vertriebenen und Flüchtlinge zum Wachstum der westdeutschen Wirtschaft nach dem zweiten Weltkrieg, Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte 2/1996
  7. Eine kurze Geschichte der alltäglichen Dinge von Bill Bryson, Goldmann
  8. Meine Gene - mein Leben von Francis Collins, Spektrum
  9. Der vierte Kontinent von Toby Lester, Berlin Verlag
  10. Food Crash von Felix zu Löwenstein, Pattloch
  11. Krimkrieg von Orlando Figes, Berlin Verlag
  12. Die Frau, die ihren Mann auf dem Flohmarkt verkaufte von Rafik Schami, Hanser
  13. Parzival von Wolfram von Eschenbach mit Bildern von Dieter Asmus, Reclam 
  14. Große Erwartungen von Charles Dickens, Hanser
  15. Der Silberlöffel. Neue Ausgabe. Phaidon/Edel
  16. Krimkrieg. Der letzte Kreuzzug von Orlando Figes, Berlin Verlag
  17. Das Ende. Kampf bis zum Untergang NS-Deutschland 1944/45 von Ian Kershaw, DVA

Energy in and Energy out: What Matters for Survivors of Colorectal Cancer?

It has long been known that obesity increases the risk of type 2 diabetes and cardiovascular disease, but only in the past decade has it become widely accepted that obesity is also one of the risk factors for various cancers, including colorectal cancer.1,2 Renehan et al3 analyzed 29 data sets including 37,334 patients and reported that every 5 kg/m2 increase in body mass index (BMI) was associated with 24% higher incidence of both colon and rectal cancer in men and 9% higher incidence of colon cancer in women. Despite the consistency of the data associating adiposity with colorectal cancer development,4–6 the impact of obesity on mortality among patients with colorectal cancer is less clear.7–13 Some of the variability in the results seems related to the timing of BMI measurements (prediagnosis, at the time of diagnosis, postdiagnosis), potential gender interactions, site of cancer (colon v rectum), and stage of cancer. Mehr

Montag, 26. Dezember 2011

Einladung zur 9. Tagung der Rhein-Main-AG Minimal Invasive Chirurgie

Einladung zur 9. Tagung der Rhein-Main-AG Minimal Invasive Chirurgie

Samstag, 24. Dezember 2011

Frohe Weihnachten!


Zauber der unsterblichen Pflanze

Die mystische, scheinbar unsterbliche Rose von Jericho wird als heilige Pflanze verehrt. Sie wird schon in der Bibel erwähnt. Als die Jungfrau Maria von Nazareth nach Ägypten floh, soll sie die Pflanze gesegnet und ihr so ewiges Leben gegeben haben. In Ägypten heißt sie Kaff Maryam, was "Handballen der Maria" bedeutet, und in Algerien ist sie als Id Fatma Bint el Nabi bekannt, was auf Deutsch "Hand der Fatma, Tochter des Propheten" heißt. In Israel gilt sie als religiöse Reliquie.


Freitag, 23. Dezember 2011

Stemming the Brain Drain — A WHO Global Code of Practice on International Recruitment of Health Personnel

The World Health Organization (WHO) estimates that the world faces a shortage of 4.3 million health professionals required for delivering essential health care services to populations in need. This shortage constitutes a major barrier to the provision of essential lifesaving health services, such as childhood immunization and the prevention and treatment of HIV–AIDS. International migration and recruitment of health personnel from low- and middle-income countries is an important contributing factor. In Zimbabwe, for example, of 1200 physicians trained between 1990 and 2001, only 360 remained in the country in 2006.

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What Three Wise Men have to say about diagnosis

Most clinicians will be familiar with Occam’s razor, a guiding principle that is interpreted as “the simplest explanation is to be preferred.” In relation to medical diagnosis this is taken to mean that when a patient has multiple symptoms and signs, a single diagnosis should be sought that accounts for all the clinical features rather than attributing a different diagnosis to each.
To what extent should we rely on Occam’s wisdom?

Donnerstag, 22. Dezember 2011

Empört Euch!


Das wird man ja wohl noch sagen dürfen...


Death can be our friend

Would you like to die the way your patients do, doctor? We suspect that many of you will answer no. Too many people are dying undignified graceless deaths in hospital wards or intensive care units, with doctors battling against death way past the point that is humane. Because too many doctors have forgotten that death is a friend, people are kept alive when all that makes life valuable has gone. Denying the inevitable comes with a heavy price. We believe that doctors and their patients need to adopt a much more positive attitude to death to reduce suffering and costs.

Mittwoch, 21. Dezember 2011

Liebevolles Unterlassen fällt Ärzten schwer...


DIE ZEIT: Ihr neues Sachbuch trägt den Titel Über das Sterben. Klingt nicht gerade nach einem Bestseller...
Gian Domenico Borasio: Warten wir’s ab. Es ist als eine Hilfsschrift gedacht und behandelt Fragen, mit denen sich jeder irgendwann auseinandersetzen muss. Zum Beispiel Familien, die einen sterbenden Angehörigen begleiten, das sind immerhin zu jedem gegebenen Zeitpunkt weit über eine Million Familien hierzulande. Ich verbinde besonders eine Hoffnung mit diesem Buch: nämlich die bei uns in Deutschland weitverbreitete Angst vor dem Lebensende ein paar Millimeter herunterzubringen.

Dienstag, 20. Dezember 2011

Warum Sie nicht immer denken sollten, dass...

...alle immer so denken wie Sie

Gehen Sie davon aus, dass Ihre Sicht der Dinge von der Allgemeinheit nicht getragen wird. Mehr noch, gehen Sie davon aus, dass jene, die anders denken, keine Idioten sind. Seien Sie nicht jenen gegenüber skeptisch, sondern zuerst gegenüber sich selbst.

Rolf Dobelli
Klarer Denken
FAZ Montag 19. Dezember 2011 Nr 295 Seite 28


Wir werden älter...

Challenges of daily living

Trish Groves, deputy editor, BMJ
How many of us went on holiday this summer thinking "Will my mother or father be OK while I’m away?" We know from experience with ageing relatives that it’s well worth taking time to be prepared for crises and, when possible, to nip problems in the bud. But can doctors find enough time and commitment to do this with their older patients?
Over the next month we will be publishing four Clinical Reviews, along with related podcasts and videos, on assessing older people. In the first review Terry Quinn and colleagues argue that all doctors working with adults should be able to spot and respond to the functional difficulties that hasten older people’s decline from illness and disability (doi:10.1136/bmj.d4681). Reviewing evidence mostly about people aged 80 and over, the authors explain how to assess patients’ functional ability opportunistically during medical consultations. Fully evaluating someone’s activities of daily living is best done at home and takes a lot longer, as a related video on bmj.com and the BMJ iPad app shows (www.bmj.com/site/video/functionalassessment.xhtml), but it may be a good investment of time for both patient and doctor.
Whether it will be feasible for most non-geriatricians to follow Quinn and colleagues’ recommendations on functional assessment is moot, but their advice is certainly practical and down to earth. It includes asking the patient and carers about their expectations of tests and treatments, making the distinction between "what the patient wants to do, what they can do, and what they actually do," and focusing on the patient’s priorities "for example, food preparation and outside mobility are important only if the patient still needs or wishes to engage in these tasks." Assessment should be as much about establishing what doesn’t need attention as what does.
Ray Moynihan tells the story of an 88 year old American woman, Fervid Trimble, for whom polypharmacy led to rapid physical and cognitive deterioration (doi:10.1136/bmj.d5184). Once her family realised what had happened, they asked her doctors not to put her on any new medicines without their permission, and Fervid’s daughter Johanna became a patients’ advocate, promoting the idea of drug holidays in an evidence based presentation called "Is your mom on drugs?" One key study on such "de-prescribing" was conducted by general practitioner Dee Mangin, and Moynihan clearly supports her assertion that "improving the art of ‘not doing’ is what will determine quality care [for older people] in the next few decades."
Graham Mulley acknowledges that care for older people isn’t always good enough, but he is fed up with the relentless bashing it receives at the hands of the media (doi:10.1136/bmj.d5391). When invited to be a consultant adviser for a BBC expose of nursing homes, he declined to help and asked "why they did not consider making a truly original programme, which celebrated all the excellent work that is taking place in many care homes. There was a long silence." He ends with a challenge "Perhaps all of us who witness such excellence—relatives, professionals, and other visitors—should write or tweet positive messages to balance the prevailing nihilism." Please do.
Cite this as: BMJ 2011;343:d5524

Samstag, 17. Dezember 2011

Nächstenliebe ist knallharte Pflicht...

...Geißler: Wir haben weltweit eine massive Verletzung des Gerechtigkeitsgebots, die von der Völkergemeinschaft hingenommen wird. In den Favelas sterben täglich Kinder, weil die Grundnahrungsmittel Teil von Spekulationsgeschäften und daher immer teurer geworden sind. Die Preise sind keine gerechten Preise. Lohndumping ist die Regel. Und Schaden muss – siehe Finanzkrise – bekanntlich nicht von den Urhebern ersetzt werden, sondern vom Steuerzahler.
Wagenknecht: Das stimmt. Deshalb will ich dieses Wirtschaftssystem überwinden, weil es täglich Kinder sterben lässt. Der Kapitalismus erfüllt nicht einmal seinen eigenen Anspruch auf Leistungsgerechtigkeit – also dass sich die Verteilung der Güter nach der Leistung der Menschen richtet...

Stellt endlich die Systemfrage...

...Bis heute wurden die Verursacher der Krise weder rechtlich noch finanziell zur Verantwortung gezogen. Stattdessen müssen europäische Rentner, Studenten und Arbeitslose öffentliche Sparprogramme ertragen, die ihnen Regierungen aus sogenannten Fachleuten geschrieben haben...
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Wer wusste was wann?

...
Was ist denn mit den Leuten von Goldman Sachs, die offensichtlich völlig den Bezug zur Wirklichkeit verloren haben?
Okay, jetzt bringen Sie mich in Fahrt. Natürlich sind das Schurken, nicht nur die Leute von Goldman Sachs, sondern die gesamte amerikanische Finanzkultur. Ich finde es unfassbar, dass Banker von Goldman Sachs den Griechen geholfen haben, ihre Bücher zu fälschen, damit die in die EU kommen. Sie wussten, was sie taten. Wenn die das mit einem Unternehmen gemacht hätten, wären die alle im Gefängnis. Die wären alle im Gefängnis! Weil es eine Regierung war, war es anscheinend irgendwie legal. Aber es war eindeutig unmoralisch. Es ist atemberaubend falsch.

Wem die Stunde schlägt...

Er ist das Genie der raffinierten Einfachheit, ein Getriebener, der nichts als die Wahrheit erzählen wollte und zugleich Opfer des eigenen Mythos war. Was sich heute über Hemingway sagen läßt, weiß Marcel Reich-Ranicki.

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 Er war ein Spieler und ein Träumer mit einem schwermütigen Charakter, der das Leben abwechselnd als herrlich oder abstoßend empfand. Marcel Reich-Ranicki über Ernest Hemingway im Blick der Gegenwart.

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Freitag, 16. Dezember 2011

Was wir schon immer wussten...

... Male orthopaedic surgeons have greater intelligence and grip strength than their male anaesthetic colleagues, who should find new ways to make fun of their orthopaedic friends...

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Donnerstag, 15. Dezember 2011

Havard's University JUSTICE with Michael Sandel

Episode 01

Part 1 – The Moral Side of Murder
If you had to choose between (1) killing one person to save the lives of five others and (2) doing nothing, even though you knew that five people would die right before your eyes if you did nothing—what would you do? What would be the right thing to do? That’s the hypothetical scenario Professor Michael Sandel uses to launch his course on moral reasoning.
Part 2 – The Case for Cannibalism
Sandel introduces the principles of utilitarian philosopher, Jeremy Bentham, with a famous nineteenth century law case involving a shipwrecked crew of four. After nineteen days lost at sea, the captain decides to kill the cabin boy, the weakest amongst them, so they can feed on his blood and body to survive.

Xigris vom Markt genommen...

A drug once believed to improve mortality rates of patients with severe sepsis has been withdrawn from the market because new evidence has revealed it fails to do so—10 years after the drug was approved by the US Food and Drug Administration (FDA). Eli Lilly and Company announced on October 25 that it was withdrawing drotrecogin alfa (activated) [Xigris, a recombinant human activated protein C (rhAPC)].

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Sonntag, 11. Dezember 2011

Weihnachtsmarkt Dortmund



Seit Wochen steht in meinem Terminkalender für den Samstag: BVB - Kaiserslautern...
Also - am Samstag um 9 Uhr starte ich mit Magdalena bei schönstem Sonnenschein gen Dortmund über die A 45... Im Sauerland regnet es, dann graupelt es... in Dortmund gibt es dann aber gelegentlich wieder Sonnenschein... in der Knappschaft zwei Weihnachtssterne abgegeben für meine ehemaligen Sekretärinnen und dann mit der Straßenbahn ins Zentrum gefahren.
Zuerst gehen Magdalena und ich einkaufen...Mittagessen in der Nordsee, auf dem Hellweg sind jede Menge Leute unterwegs...um 14 Uhr fahren wir zum Stadion...komisch nur, dass so wenige Fans unterwegs sind. Ich habe noch die leise Hoffnung, dass das Spiel später angeht, ich frage einen Kaiserslauterer bei den Westfalenhallen,der uns mit seiner Frau entgegenkommt - das Spiel findet erst morgen statt. "Wir haben uns auch vertan..." so seine Frau...
Na dann...der Weihnachtsmarkt hat uns wieder...Dichtes Gedränge...Glühwein...und: Schneiders Reibekuchen (wir Franken sagen dazu "Baggers") sind die besten..! Die sind wirklich so gut, wie die meiner Schwiegermutter Katharina (Gott hab' sie seelig!).
Abends begleitet uns der Vollmond nach Hause.
Leider können wir Morgen nicht nochmal nach Dortmund fahren, eine gute Freundin feiert 60. Geburtstag.
Aber im kommenden Jahr gibt es ja noch jede Menge Spiele, muss nur den Termin rechtzeitig nochmal überprüfen!

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Der Schlüssel zum Erfolg...

...Pakistan, das den Großteil der Taliban-Führung beherbergt, ist der Schlüssel zu jedem Ausgleich. Wenn das pakistanische Militär nicht mit den Afghanen und der internationalen Gemeinschaft kooperiert, wenn es nicht flexibler agiert als bislang, wenn sich die immer schlechter werdenden Beziehungen zwischen den USA und Pakistan nicht verbessern, dann wird jeder Fortschritt hin zu einer Friedenslösung blockiert, ebenso wie zu einer Verbesserung der Beziehungen zwischen Afghanistan und Pakistan...


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Freitag, 9. Dezember 2011

Health in Afghanistan - Hope and Future

“There are a lot of children in Afghanistan, but little childhood”, is a quote from the first Afghan novel to be written in English—Kite Runner, which depicts a heartbreaking story, against the backdrop of tumultuous events involving the fall of the Afghan monarchy, the Soviet invasion, the mass exodus of refugees to Pakistan and the USA, as well as the rise and fall of the Taliban regime after the US-led military attack. Yet, the real facts about Afghanistan might be even more staggering than the plot of this novel. According to a UNICEF fact sheet released last month, Afghanistan is one of the most dangerous places for a pregnant woman or a child to be born. Afghanistan has the highest rate of maternal mortality in the world, with 1400 women out of every 100 000 livebirths dying of a complication related to pregnancy or childbirth, while its mortality rate for children younger than 5 years is ranked second in the world, with 199 deaths per 1000 livebirths. Even if a child is lucky enough to survive birth, he or she could only expect to live 44 years, while the life expectancy at birth of the world overall is 67·2 years for 2005—10. Today, although Afghanistan continues to be plagued by insurgency and violence, it is on the road to reconstruction with the aid of the international community.


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Aus Afghanistan zurück...

Kabul
Patenschaft BVB-Waisenhaus Cheir Khana Kabul
Paiwand-e-Noor in Kabul
Gründungstagung der Afghanischen Gesellschaft für Chirurgie
Herat
Patenschaft Medizinische Fakultäten Frankfurt-Herat 
Hausmusik in Herat
Hochzeit in Kabul

Unsafe Surgery - Make it Zero

The BMJ has chosen Lifebox as its 2011 Christmas charity. Lifebox is working to ensure every operating theatre worldwide is equipped with a £160 pulse oximeter, the most important monitoring device in anaesthesia. Atul Gawande, speaking to Jane Feinmann, explains how you can help

Freitag, 2. Dezember 2011

Das Hohe Lied...

Nie hielt ich dich...

nie hielt ich dich
nicht als ich schlief
nicht als durch mich
und durch mich hindurch
ging tod
dein tod
und mich übrigließ

Daniela Seel
"ich kann diese stelle nicht wiederfinden"
Gedichte
Kookbooks, Berlin 2011

Sonntag, 20. November 2011

Alles Schlechte...

...hat auch etwas Gutes...
Magdalena holt mich vom Flughafen ab, hat aber eine Abfahrt verpasst und kommt später.
Also gehe ich wieder in das Flughafengebäude zurück, gleich in der Nähe zum  Ausgang ist eine Kneipe...die Live-Übertragung Bayern-BVB läuft. Und wie ich mir mein Köstritzer schmecken lasse, macht Mario Goetze das Tor!
Besser geht es doch gar nicht!

Herdprämie...

Ruth Berschens (leitet das Brüsseler Büro des Handelsblattes) schreibt auf der Meinungsseite des Handelsblattes (18./19. Nov 2011 Nr 224): Die deutsche Heuchelei.
"..Die Berliner Regierungskoalition hält es zum Beispiel für opportun, Mütter mit einer staatlichen Herdprämie von der Berufstätigkeit abzuhalten. Das Betreuungsgeld schadet der Wirtschaft, die nach Fachkräften sucht und unter einer viel zu niedrigen Frauenerwerbsquote leidet..."
Warum dieser repektlose Umgang mit Frauen, die nicht "erwerbstätig" sind und sich um ihre Familie kümmern?
Und Mangel an Fachkräften? "Billige" Fachkräfte sind dabei wohl gemeint, wenn ich sehe, wie mit älteren Mitarbeitern umgegangen wird, ganz zu schweigen von der Ausbeutung der Generation Praktikum! Wo bleiben die erkennbaren glaubwürdigen Anstrengungen der Wirtschaft, Arbeitslose wieder einzugliedern in den ersten Arbeitsmarkt?
 

Der ehrliche Kaufmann kommt zurück?

Ehrensitzung

Das 36. Symposium AKTUELLE CHIRURGIE der Charité Campus Benjamin Franklin widmete sich dem Thema: Die Chirurgie des Häufigen.
Mein früherer Chef und chirurgischer Vater Albrecht Encke wurde im Rahmen dieses Symposiums mit einer Ehrensitzung, moderiert durch Michael Trede und Markus Büchler, ausgezeichnet.
Der Laudator, Rüdiger Siewert, brachte es auf den Punkt: Albrecht Encke ist ein liebenswerter Altruist!
Markus Büchler fasste die nicht diskutierte Sitzung zusammen. Zum Schluss erzählte er noch von seiner Tochter, die zu ihm vor kurzem sagte: Ich arbeite, um zu leben, Du lebst, um zu arbeiten. Markus Büchler: Das sei nun mal so - Ein Chefarzt lebt, um zu arbeiten...
Da ich das ganz anders sehe, fragte ich am Abend meine Tochter (eine promovierte Historikern mit einem ausgeprägten analytischem Verstand), wie ihre Meinung zu diesem Thema sei.
Sie meinte, dass beide Positionen ein Extrem darstellen. Ein Arzt, der nur lebt, um zu arbeiten, schätze das Leben nicht in seiner ganzen Vielfalt und könne gar kein guter Arzt sein, auf der anderen Seite sei es auch nicht gut, nur zu arbeiten, um zu leben, dabei käme die Wichtigkeit und Aufgabe der Arbeit zu kurz.
Wo liegt der goldene Mittelweg? Sind wir schlechte Chefärzte, die sich nicht gut um unsere Patienten kümmern, wenn wir nicht nur leben, um zu arbeiten?
Ich halte es lieber mit Wolf Otto Bechstein: Chirurgie muss Spass machen...

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Donnerstag, 10. November 2011

Büchertisch

  1. Mignon von Elisabeth Fraller/George Langnas, Studienverlag Wien
  2. Belsen Trial 1945 von John Cramer, Wallstein
  3. Endzeit in Ostpreußen von Maria Blitz, Stiftung Denkmal für die ermordeten Juden Europas
  4. Von Breslau nach Australien von Kenneth James Arkwright, Stiftung Denkmal für die ermordeten Juden Europas
  5. Drang nach Leben von Sabina von der Linden-Wolanski, Stiftung Denkmal für die ermordeten Juden Europas

Dienstag, 8. November 2011

Tractatus irae gegen deutsche Islambildverzerrer

...Den islamängstlichen Broders, Sarrazins, Keleks, Ulfkottes usw. dieser Welt schlägt in diesem informationsprallen Band eine faktenwuchtige Fundamentalkritik ihrer hysterischen „islamkritischen“ Verzerrungen entgegen. Für all die Islamkenner, die sich regelmäßig über die überwiegend einseitige oder zumindest eindimensionale Berichterstattungen deutscher Meinungsmacher ärgern, ist dieser Essay ein Hochgenuss...

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Montag, 7. November 2011

Warum wir das praktische Wissen nicht unterschätzen sollten

Möchten Sie von einem Arzt operiert werden, der tausend Medizinbücher gelesen, aber noch keine einzige Operation durchgeführt hat? Oder doch lieber von einem, der kein einziges Buch gelesen, dafür tausend Mal operiert hat?
...
Es gibt zwei Arten des Wissen - jenes, das sich in Worte fassen lässt - und das andere. Wir tendieren dazu, das in Worte gefasste Wissen heillos zu überschätzen.
...
Wir überschätzen die Intellektuellen, die Akademiker, die Theoretiker, die Schriftsteller, Autoren und Kolumnisten - und unterschätzen die Praktiker und Macher.
...
Die Folge: Wenn wir Entscheidungen treffen, die auf geschriebenem Wissen basieren, tendieren wir dazu, ein übermäßiges Risiko einzugehen. Wir wiegen uns in falscher Sicherheit. Klassisches Beispiel sind Investmententscheidungen, die auf akademischen Modellen beruhen. Sie sind einer der Gründe für die Bankenkrise.
...
Fazit: Das bedeutende Wissen liegt im Praktischen...

Rolf Dobelli
Klarer Denken FAZ Montag 7. November 2011 Nr 259 Seite 28  

Sonntag, 6. November 2011

Wenn Evidenz fehlt...

Many physicians take great pride in the practice of evidence-based medicine. Modern medical education emphasizes the value of the randomized, controlled trial, and we learn early on not to rely on anecdotal evidence. But the application of such superior evidence, however admirable the ambition, can be constrained by trials' strict inclusion and exclusion criteria — or the complete absence of a relevant trial.

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Samstag, 5. November 2011

Nothing but flowers...

...Historian Julie Wakefield explains that Keats was “amongst the very first students to be examined under the terms of the Apothecaries Act 1815” that was designed to produce well-rounded general practitioners. Keats proved an “exemplary student”, passing his examinations without delay; his contemporaries included the future founder of The Lancet, Thomas Wakley (1795—1862). The courses, including anatomy, midwifery, and surgery, would have been broken in the spring by “herborising” field trips to locations such as Hampstead Heath, to learn how to identify different plants. This was done, in part, so that the physician could avoid being duped by bulk suppliers—the historical equivalent of today's traders in counterfeit medicines—in the future. These welcome expeditions were a break from the usual squalor of the students' working conditions. As Keats's botany lecturer mused, “When we consider the laborious duties of the student in medicine…one would almost be led to think it was by Divine dispensation that he is afforded so pleasant a contrast as the study of Medical Botany, when in pursuit of which he freely ranges the fields breathing the purest atmosphere.”

Freitag, 4. November 2011

Alte Chirurgie...

The Old Operating Theatre Museum is one of the most unusual museums in London. The Operating Theatre is the oldest in Europe and found in a unique space in the Herb Garret of St Thomas Church, and was part of old St Thomas Hospital.

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Donnerstag, 3. November 2011

Karl Popper and black swans...

Editor's Choice

On keeping an open mind

Fiona Godlee, editor, BMJ
At some time or other, all of us will have fallen into the trap of "confirmation bias." This is the tendency to favour information that confirms our view, regardless of whether the information is true. In medicine this can be dangerous, as Ron Berghmans shows in his Patient Journey (doi:10.1136/bmj.d5469). Suffering from back pain, he consulted his GP on several occasions over a period of months, to be told that there was nothing seriously wrong and denied (within the Dutch health system) referral to a specialist. Experiencing increasing pain and disability, he eventually referred himself to a neurologist outside the Netherlands, and was found to have extensive non-Hodgkin’s lymphoma.
Reading the story, you might conclude simply that this is a single unfortunate case in which one doctor failed to make a diagnosis. Berghmans uses his story to highlight a more general point. There are risks involved in doctors sticking to their preconceptions despite evidence to the contrary. He concludes that medical schools don’t pay enough attention to the philosophy of science, and particularly to Karl Popper’s falsification principle. This requires the formulation of testable hypotheses and the intention to falsify them. Do not try to look for white swans, says Popper, look for black swans instead. Berghmans wants to see a transformation in doctors’ mindsets so that instead of seeking support for their convictions, they search for alternative explanations for their patients’ complaints.
Confirmation bias is a trap for editors too. It’s always easier to feel sympathetic towards a view that fits our own. So when deciding what to publish we have to remember to work harder to apply scepticism and scrutiny where an author’s views are in tune with our own. I have no doubt that we don’t always succeed. However here are two examples where I think we have succeeded.
The first led to last week’s announcement by England’s cancer tsar, Mike Richards, that there will be an inquiry into the benefits and harms of breast cancer screening (BMJ 2011;343:d6843). Over a period of years the BMJ has published articles raising concerns about the accuracy and transparency of information provided to women invited to attend screening. The BMJ was criticised, usually in emails not for publication, for damaging the UK’s screening programme and for failing to put across the other side. So we asked for an analysis from someone we thought both sides would trust. In his article, Klim McPherson concluded that the evidence did not support the government’s approach (BMJ 2010;340:c3106).
A second example is published this week. Controversy has been growing over whether the government’s plans to increase competition will improve the quality of healthcare in England. Faced with requests from both sides of the argument to publish their views, we instead asked Gwyn Bevan and Matthew Skellern from the London School of Economics to review the evidence (doi:10.1136/bmj.d6470). As with breast screening, it’s a complicated picture, with different time periods and methodologies and uncertainty over outcome measures. Their conclusion: patient choice should be introduced as an end in itself, but the question of whether competition improves quality remains open. So must our minds.
Cite this as: BMJ 2011;343:d7125


Was es ist

Es ist Unsinn
sagt die Vernunft
Es ist was es ist
sagt die Liebe

Es ist Unglück
sagt die Berechnung
Es ist nichts als Schmerz
sagt die Angst
Es ist aussichtslos
sagt die Einsicht
Es ist was es ist
sagt die Liebe

Es ist lächerlich
sagt der Stolz
Es ist leichtsinnig
sagt die Vorsicht
Es ist unmöglich
sagt die Erfahrung
Es ist was es ist
sagt die Liebe

Erich Fried
Frankfurter Anthologie
FAZ 15. Oktober 2011 Nr 240 Z4

Mittwoch, 2. November 2011

Veränderte Fußball-Landschaft

...Für Fußballvereine und Fans geht es um viel Geld. Wenn die Premier League tatsächlich unterliegen sollte, dürften die Abonnementpreise im europäischen Bezahlfernsehen auf breiter Front purzeln. Denn bisher können die Fußball-Ligen durch den Verkauf von exklusiven Übertragungsrechten in den einzelnen Ländern Monopole schaffen. In Zukunft könnten die Richter dagegen einen europaweiten Wettbewerb erzwingen. Bundesliga-Fans können dann möglicherweise Bezahlfernseh-Abonnements nicht nur beim deutschen Sky-Ableger, sondern auch bei ausländischen Anbietern abschließen, die internationale Übertragungen via Satellit oder Internet anbieten. Mehr Konkurrenz aber lässt auf niedrigere Preise hoffen...


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Sonntag, 30. Oktober 2011

Die 48iger...

...Vor allem für die Deutschamerikaner ist er ein Held. Ihre Spenden ermöglichen ihm und anderen Achtundvierzigern die Flucht in die USA, die große Republik jenseits des Atlantiks. Hecker geht nach Belleville im südlichen Illinois. Der Ort gilt als ein »kleines deutsches Athen, eine Hochburg deutscher Bildung und freiheitlicher Gesinnung«, wie es in einem Buch der Jahrhundertwende heißt...


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Hier gehen die Uhren andersherum

...Dennoch haben Gábor und András eine Mission, und die verbindet sie mit Rabbi Hurwitz. Gemeinsam hüten sie einen beinahe verloren gegangenen jüdischen Schatz: Das letzte »Stiebl« von Budapest, vielleicht sogar das letzte in Ungarn. Der jiddische Begriff Stiebl stammt vom österreichischen Wort »Stüberl«, Stube, und bezeichnet eine kleine Synagoge innerhalb eines Wohnhauses. »Vor allem unter chassidischen Juden waren Stiebl weit verbreitet«, erklärt Rabbi Hurwitz, »denn die Chassidim ziehen das private Gebet dem kommunalen vor.« Gegen Ende des 19. Jahrhunderts kamen zahlreiche chassidische Juden aus Galizien, dem heutigen Westzipfel der Ukraine, nach Budapest. Sie siedelten sich im achten Gemeindebezirk an, der Josefstadt...


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Donnerstag, 27. Oktober 2011

Aging brains- Use it or lose it...

Ageing brains and challenging thoughts

Jane Smith, deputy editor, BMJ
I was heartened by this week’s Analysis on the ageing brain, which tries to counter some of the fear of cognitive decline that accompanies ageing (doi:10.1136/bmj.d6288). Marcus Richards and Stephani Hatch acknowledge that some cognitive skills do decline with age, but point out that people continue to learn and develop a rich set of cognitive skills. While recall of detailed information "bound to time and space" is sensitive to age related decline, memory for more abstract information is well preserved, and may actually improve with age. Cognitive capability and mental wellbeing are mutually supportive—and, say the authors, there is some evidence that continuing to work beyond traditional retirement may benefit cognitive function, possibly on the principle of "use it or lose it."
So what is there in the rest of this issue that might provide food for detailed recall for younger readers and prompt mature reflection in older brains?
Let’s start with perhaps the most challenging subject of all. Last week the BMJ hosted a conference on the health and security aspects of climate change (see last week’s editor’s choice (doi:10.1136/bmj.d6789 and http://climatechange.bmj.com/) and in this week’s feature Henry Nicholls describes the scenarios painted by the various experts from the military, population health, and earth and environmental sciences—and their insistence that global warming needed to be reduced radically from the temperature rise of 4-5°C that it is currently heading for (doi:10.1136/bmj.d6893). He quotes one speaker’s attempt to bring that close to home. "My younger son will be in his early 50s at that point, and that’s not a world he will survive in."
Tony Delamothe touches on other sorts of survival in his Observations article on child sex offenders (doi:10.1136/bmj.d6908). Against a background of vilification of paedophiles—including a savage murder of a paedophile in a British prison and views that such people "should be killed at birth"—Delamothe starts to probe what we know about paedophilia: it’s relatively common (as prevalent as schizophrenia), reconviction rates are low compared with other violent crimes, and there is evidence that treatment can help. He wants to see more enlightened attitudes towards paedophiles, though he concedes that if Lolita were published now it would be unlikely to be lauded as one of the world’s greatest novels.
The tool published in this week’s Research Methods and Reporting is much less controversial. It’s a tool for assessing the risk of bias in randomised trials (doi:10.1136/bmj.d5928) and it’s necessary, say Julian Higgins and colleagues, because discrepancies between the results of systematic reviews examining the same question, and between meta-analyses and subsequent large trials, show that the results of meta-analyses can be biased, often because the included trials have biased results. So the tool, put together by Cochrane Collaboration methodologists, enables systematic reviewers to explicitly assess the risk of bias caused by the methods of randomisation, allocation concealment, blinding of participants, blinding of assessors, attrition from the trial, selective reporting—and any other source of bias. The authors hope their tool will improve the appraisal of evidence and ultimately lead to better designed trials.
And finally, James Owen Drife offers a selection of seminars to keep the brain active, illustrating that the status of "emeritus" brings with it no decline in the cognitive ability to make jokes (doi:10.1136/bmj.d6867).

Cite this as: BMJ 2011;343:d6953

Montag, 24. Oktober 2011

Wollen wir sie verraten?

...Dieser mechanische Pessimismus ist blind für das wirkliche Afghanistan, das mehr als ein ewiger Problemfall ist. Es ist ein Land, in dem es mitnichten nur Krieger gibt, sondern ebenso Krankenschwestern und sogar Soziologieprofessoren. Normalität und Fortschritt sind brüchig, bedroht, aber sie sind real, und viel davon verdankt sich der Intervention und ihren Folgen. Der frühere UN-Gesandte in Kabul, der deutsche Grünen-Abgeordnete Tom Koenigs, hat kürzlich festgestellt, dass die internationale Hilfe in Afghanistan nirgends sonst so effektiv und erfolgreich ist wie im Bildungswesen. Nicht Rückzug, sondern Aufstockung wäre hier nötig, gerade durch ein Land wie die Bundesrepublik, das sich mit seinem militärischen Einsatz unwohl fühlt. Doch das alles wird erschlagen vom Klischee einer Stein- und Gewaltwüste, die keine Mühe und kein Opfer lohnt.


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...Weiterreichen von Zeitbomben...

...mit unbekanntem Auslösedatum...
...Meinhard Miegel: „Manche meinen, dann käme so etwas wie ein finaler Crash. Doch final oder nicht final - wir sollten auf wirklich tiefgreifende Veränderungen vorbereitet sein.“ So sehen es auch die Analytiker der Boston Consulting Group.
In einem Papier vom vergangenen September mit dem Titel „Back to Mesopotamia“ untersuchen David Rhodes und Daniel Stelter die den europäischen Regierungen verbliebenen Möglichkeiten. Es sind nicht mehr viele. 

Stadt meiner Träume

Sonntag, 23. Oktober 2011

Sie tanzen den ganzen Tag...

www.stekovics.at
FAS 23. Oktober 2011 Nr 42 Gesellschaft Seite 56

Büchertisch


Dummheit

...Hat irgendwer bei der Deutschen Bank inzwischen ein paar erklärende Worte darüber gesagt, wie es dazu kommen konnte, dass die amerikanische Tochterbank einerseits mit dem Finanzschrott handelte - und andererseits auf dessen Wertlosigkeit spekulierte? Was vielleicht nicht ganz illegal war. Aber ungefähr so seriös, wie wenn mein Arzt mir eine Therapie verordnete, von deren Schädlichkeit und Wirkungslosigkeit er längst überzeugt ist....
Wie konnte es soweit kommen?
...Es waren Dummheit und Gier, Inkompetenz, Kurzsichtigkeit und Arroganz, es waren Banker, denen man noch nicht einmal Bösartigkeit unterstellen kann. Sie hatten nur keine Ahnung, was sie da taten - und wer wirklich wissen will, wie überwältigend diese Ahnungslosigkeit war, der sollte...Michael Lewis lesen: "Boomerang"...oder am besten "The Big Short"...

Claudius Seidl
FAS 23. Oktober 2011 Nr 42 Feuilleton Seite 26

Samstag, 22. Oktober 2011

Kamera.Erzählungen...

W. Eugene Smith, geboren 1918 in Wichita / Kansas und gestorben 1978 in Tucson / Arizona, hat sich seit den 1940er Jahren als politisch und sozial engagierter Fotojournalist in den USA einen Namen gemacht. Viele seiner Bildreportagen sind bei Life erschienen, dem wichtigen Magazin für Fotojournalismus, das 1936 in New York gegründet wurde. Smith sah in der Fotografie mehr als nur die Illustration zu einem Text und hat oft bei den Redakteuren mehr Mitsprache beim Gestalten eines Fotoessays eingefordert. Seine immens aufwendig recherchierten und emotional bewegenden Reportagen setzten in den 1940er und 1950er Jahren neue Maßstäbe für die fotojournalistische Praxis.


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1000 Jahre


Freitag, 21. Oktober 2011

Erektile Dysfunktion bei Darmkrebspatienten

Research: Men's experiences of erectile dysfunction after treatment for colorectal cancer: qualitative interview study
http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.d5824
Editorial: Erectile dysfunction after treatment for colorectal cancer
http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.d6366
Male bowel cancer patients are very likely to suffer from erectile dysfunction (ED) after treatment and yet the majority are not receiving adequate information about the condition, according to a study published on bmj.com today.
Bowel cancer affects over 38,000 people every year in the UK with around half of patients surviving for more than five years after treatment. This figure is set to increase, says the study. Men are more likely to develop bowel cancer and many will suffer from ED after their treatment, say the authors, led by Professor Sue Wilson at the University of Birmingham.
The research team carried out a series of in-depth interviews with 28 patients in the West Midlands who had been treated for bowel cancer.
Most of the respondents experienced ED as a result of their treatment. Yet many had been uninformed and unprepared for it. Almost none were receiving adequate, effective and affordable care for the condition.
The interview results also reveal evidence of ageism among health professionals - several respondents said their doctor or stoma nurse said ED would not matter to a patient of their age.
The authors conclude that information and treatment for ED are not routinely offered to male bowel cancer patients, as they are for prostate cancer patients. They add that "the wide diversity of this patient group calls for greater coordination of care and consistent strategies to tackle unmet needs."
In an accompanying editorial, Larissa Temple, a colorectal surgeon at the Sloan-Kettering Institute in New York, says the study would have benefited from examples of men who had been successfully treated for erectile dysfunction so that effective systems could be identified.
Temple adds that the role of the partner merits analysis and that "this is probably an important component of sexual rehabilitation for men with colorectal cancer."
Contacts:
Research: Tariq Ismail, Consultant Surgeon, Queen Elizabeth Medical Centre, University Hospital Birmingham NHS Foundation Trust, Birmingham, UK
Email: Tariq.ismail@uhb.nhs.uk
Editorial: Larissa Temple, Colorectal Surgeon, Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, Sloan-Kettering Institute, New York, USA
Email: templel@mskcc.org

Donnerstag, 20. Oktober 2011

Spekulation mit Nahrungsmitteln stoppen!

Spekulation mit Nahrungsmitteln stoppen!

Chirurgie des Magenkrebs

...After a median follow-up of 15 years, D2 lymphadenectomy is associated with lower locoregional recurrence and gastric-cancer-related death rates than D1 surgery. The D2 procedure was also associated with significantly higher postoperative mortality, morbidity, and reoperation rates. Because a safer, spleen-preserving D2
resection technique is currently available in high-volume centres, D2 lymphadenectomy is the recommended surgical approach for patients with resectable (curable) gastric cancer.

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How on earth do we combat climate change?

Fiona Godlee, editor, BMJ

fgodlee@bmj.com

The greatest risk to human health is neither communicable nor non-communicable disease, it is climate change. Saying this, as I and others have started doing at conferences, seems to take a certain courage. We’ve been emboldened by clear statements from WHO’s director general Margaret Chan and from the Lancet (www.thelancet.com/climate-change). But this week, at a meeting hosted by the BMJ in collaboration with an extraordinary alliance of organisations (http://climatechange.bmj.com, doi:10.1136/bmj.d6775), it became clear that we are going to have to get braver still.

Let me begin by acknowledging that putting climate change at the top of the list of things to worry about is hard when faced with the daily challenges of clinical care: supporting the family of a suicidal person (doi:10.1136/bmj.d5801), advising a woman with polycystic ovaries about the possible outcomes of a pregnancy (doi:10.1136/bmj.d6309), telling a young person he or she has maturity onset diabetes (doi:10.1136/bmj.d6044), or treating asylum seekers while under pressure not to do so (doi:10.1136/bmj.d6637).

But to the top of your list climate change must go. The meeting of over 300 delegates from healthcare, the military, climate science, industry, business, and politics, heard frightening news that none of us want to hear, made more frightening by the measured way it was delivered. As Lord Michael Jay said in his opening remarks, there is no need for hype; the cold hard science is scary enough. Chris Rapley, former director of the Science Museum and head of the British Antarctic Survey, told us that "the science is overwhelming and settled." His conclusions were unflinching: "Is the planet warming? Yes. Is it us? Yes. Does it matter? Yes. Must we do something about it? Yes."

To prevent catastrophic climate change, global temperatures will need to rise by less than 2°C above pre-industrial levels by 2100. At or above such temperatures, health and military experts painted a picture of economic and social breakdown, with death and disease on a massive scale caused by resource shortages, migration, and conflict (BMJ 2011;342:d1819). Business as usual will raise temperatures by 5°C. Even if all current pledges on carbon emissions are met, we will hit 4.3°C. The consequences of such global temperatures are unsurvivable. A statement released at the meeting calls for governments to aim for a safer, lower rise of 1.5°C by 2100 (doi:10.1136/bmj.d6760). But how on earth to achieve this?

Professor Hugh Montgomery of University College London, who instigated the meeting, concluded with stark honesty: "What can we do? I don’t know." The UK’s Climate and Energy Security Envoy, Rear Admiral Neil Morisetti, agreed that there was no clear answer but that we now need to own the problem and the solutions, both as individuals and at an institutional level. "No more talk of them and us," he said. The meeting concluded that we must give politicians the ammunition they need if we are to create radically different ways of living, and we must develop better narratives to articulate the health and economic benefits of tackling climate change. An editorial this week takes up the challenge (doi:10.1136/bmj.d6520).

To read and sign the statement, go to http://climatechange.bmj.com/statement.

Cite this as: BMJ 2011;343:d6789

Mittwoch, 19. Oktober 2011

Therapie des Magenkrebs

Magenkrebs - Gastric Cancer

Sonntag, 16. Oktober 2011

Die Aufständischen...

Der Euro hat heute Zulauf. Aus allen Richtungen strömen die Menschen zu ihm, aus den Häuserschluchten des Frankfurter Bankenviertels kommen sie, sammeln sich vor der Europäischen Zentralbank, rund um die riesige Statue des Euro-Symbols mit dem blauen € und den gelben Sternen drum herum. Hier, am Ort, der wie kein zweiter in Deutschland für die Bedeutung des Geldes steht, kommen fast 5.000 Menschen zusammen, um gegen die Macht des Geldes zu demonstrieren – gegen das, was sie als Herrschaft der Finanzmärkte über die Wirtschaft, die Politik, und ihr ganz persönliches Leben wahrnehmen.


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Freitag, 14. Oktober 2011

A Sunshine Act for Europe

...But thinking that individual doctors can avoid links with industry is unrealistic, says Gale. "Money from drug companies and the influence it buys [are] integral to the way medicine is done, and the carefully nurtured belief that clinicians can navigate all this amid the odour of sanctity and scientific objectivity is mere illusion." What is needed, he says, is a change of culture "in which serving two masters becomes as socially unacceptable as smoking a cigarette."

BMJ 2011;343:d6593

Dienstag, 11. Oktober 2011

...Mit krimineller Energie haben sie große Mengen Geld bewegt...

...Doch die strafrechtliche Aufarbeitung des Geschehens hat bisher nicht stattgefunden...
Wolfgang Hetzer fragt nach den Gründen und untersucht, welche Straftatbestände greifen könnten.

Five Decades of MRSA

...new challenges have arisen in the past decade. Community MRSA has re-emerged as a major issue, particularly in the USA. The Panton-Valentine leukocidin toxin was found in several community MRSA clones and some are now established in hospitals. European countries are reviewing their experiences and reflecting on prevention and control measures. Livestock MRSA have also emerged, with MRSA of pig origin colonising or infecting patients with close pig contact in several European countries; were these to become established widely, they would alter the dynamics and need new prevention and control measures.

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Büchertisch

  1. Der FC Bayern und seine Juden von Dietrich Schulze-Marmeling, Die Werkstatt
  2. Der Narr spricht: Es ist kein Gott von Dorothea Weltecke, Campus
  3. The Barbecue Bible von Steven Raichlen, h.f. ullmann publishing
  4. Leben retten - Wie sich Armut abschaffen lässt und warum wir es nicht tun von Peter Singer
  5. Die Verfolgung und Ermordung der europäischen Juden durch das nationalsozialistische Deutschland 1933-1945. Band 4: Polen. September 1939-Juli 1941 von Klaus-Peter Friedrich, Oldenbourg
  6. Juden in Krakau unter deutscher Besatzung 1939-1945 von Andrea Löw, Wallstein
  7. The Philosophical Breakfast Club von Laura J Snyder, Broadway Books
  8. Der Pinsel der Liebe - Leben und Werk des Penis von Bo Coolsaet

Freitag, 7. Oktober 2011

Geduld am Hindukusch

Ein überstürzter Abzug wäre unseren Sicherheitsinteressen abträglich und setzte jene Afghanen einem tödlichen Risiko aus, die am Neuanfang mitgearbeitet haben. Wie düster oder hell die Bilanz auch aussieht: Verteidigungsminister de Maizière mahnt zu Recht zu strategischer Geduld. Er weiß selbst, wie schwer es ist, die zu haben.


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Deutsche Jüdische Soldaten

Die Ausstellung »Deutsche Jüdische Soldaten« behandelt auf 69 Bildtafeln das Schicksal jüdischer Soldaten in Deutschland von der Epoche der Judenemanzipation zu Anfang des 19. Jahrhunderts bis zum Zeitalter der Weltkriege. Im Zentrum steht dabei der Zusammenhang zwischen Integration bzw. Ausgrenzung auf der einen sowie dem Militär bzw. dem Militärdienst auf der anderen Seite.


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Vom 13.10.2011 – 06.11.2011 wird die Ausstellung in
GELNHAUSEN, Main-Kinzig-Forum ausgestellt werden.


Rauchen als Risikofaktor an Tuberkulose zu sterben


Smoking could lead to 40 million excess tuberculosis deaths by 2050
(Research: Projected effects of tobacco smoking on worldwide tuberculosis control: mathematical modelling analysis) http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.d5506
Between 2010 and 2050, smoking could be responsible for 40 million excess deaths from tuberculosis (TB), according to research published on bmj.com today.
The study, led Dr Sanjay Basu from the University of California, used a mathematical model to determine the effect of smoking on future tuberculosis rates. The research finds that because smoking increases the risk of contracting TB, there will be 18 million more cases worldwide between 2010 and 2050.
Once smokers develop the disease, they are more likely to die from it, meaning that smoking can single-handedly undermine the Millennium Development Goal to reduce TB mortality by half between 1990 and 2015, say the authors. They add, however, that "aggressive tobacco control could avert millions of deaths from tuberculosis."
It is established, say the authors, that smoking tobacco is a TB risk factor. They add that nearly one fifth of the world's population smokes and that most cigarettes are smoked in countries with high TB prevalence and where the tobacco industry has expanded its market. Given this, the authors wanted to predict how much impact smoking will have on future TB rates.
The research team developed a mathematical model to investigate the issue. Similar models have previously been used for HIV, TB detection systems and drug resistance, but not smoking.
In their analysis, the authors found that smoking may have a substantial impact on future TB rates because a moderate increase in individual risk translates into a large population-level risk because so many people smoke.
The results show that from 2010 to 2050 worldwide smoking could lead to 40 million excess TB deaths (from 61 to 101 million). They also conclude that if current smoking trends continue, the number of excess TB cases could rise from 256 to 274 million - 18 million new cases in total.
Furthermore, the authors found that the number of people with current TB infections may be falsely reduced by smoking. This is because smoking can kill so many people with TB that the number of people living with TB is reduced by smoking, even though smoking also causes a rise in new cases.
According to Basu's model the African, Eastern Mediterranean and Southeast Asian regions would experience the greatest increase in new TB cases attributable to smoking.
The authors argue that "aggressively lowering the prevalence of tobacco smoking could reduce smoking attributable deaths from tuberculosis by 27 million by 2050".
Contact:
Sanjay Basu, Department of Medicine, University of California, San Francisco, USA
Email: sanjay.basu@ucsf.edu

Dienstag, 4. Oktober 2011

Fußball - Wenn einem Geschäftsmodell die Rechtsgrundlage fehlt...


Ein Urteil des Europäischen Gerichtshof (EuGH) könnte das Geschäftsmodell europäischer PayTV-Anbieter gehörig durcheinanderbringen. Fernsehzuschauer müssen nicht mehr unbedingt einen einheimischen PayTV-Sender abonnieren, um sich Fußball-Übertragungen anzuschauen, teilte der EuGH am Dienstag mit. Die Fußballfans dürfen auch auf ausländische Fernseh-Anbieter zurückgreifen.
Bisher konnten die Bundesliga oder die englische Premier League ihre Fußballrechte in jedem EU-Land einzeln verkaufen - meist für viel Geld an Bezahlfernseh-Konzerne wie Sky Deutschland oder BSkyB in Großbritannien. Die Sender hatten dafür die Exklusivrechte. Ein solches Modell stehe aber im Widerspruch zum EU-Wettbewerbsrecht, erklärte der EuGH. (Rechtssachen C-403/08 und C-429/08).

Montag, 3. Oktober 2011

Drei Jahre länger leben...

Background

The health benefits of leisure-time physical activity are well known, but whether less exercise than the recommended 150 min a week can have life expectancy benefits is unclear. We assessed the health benefits of a range of volumes of physical activity in a Taiwanese population.

Methods

In this prospective cohort study, 416 175 individuals (199 265 men and 216 910 women) participated in a standard medical screening programme in Taiwan between 1996 and 2008, with an average follow-up of 8·05 years (SD 4·21). On the basis of the amount of weekly exercise indicated in a self-administered questionnaire, participants were placed into one of five categories of exercise volumes: inactive, or low, medium, high, or very high activity. We calculated hazard ratios (HR) for mortality risks for every group compared with the inactive group, and calculated life expectancy for every group.

Findings

Compared with individuals in the inactive group, those in the low-volume activity group, who exercised for an average of 92 min per week (95% CI 71—112) or 15 min a day (SD 1·8), had a 14% reduced risk of all-cause mortality (0·86, 0·81—0·91), and had a 3 year longer life expectancy. Every additional 15 min of daily exercise beyond the minimum amount of 15 min a day further reduced all-cause mortality by 4% (95% CI 2·5—7·0) and all-cancer mortality by 1% (0·3—4·5). These benefits were applicable to all age groups and both sexes, and to those with cardiovascular disease risks. Individuals who were inactive had a 17% (HR 1·17, 95% CI 1·10—1·24) increased risk of mortality compared with individuals in the low-volume group.

Interpretation

15 min a day or 90 min a week of moderate-intensity exercise might be of benefit, even for individuals at risk of cardiovascular disease.

Sonntag, 2. Oktober 2011

Truth telling in clinical practice

The English novelist George Eliot wrote “falsehood is so easy, truth so difficult”. Truth-telling can be very challenging in clinical practice, especially when it relates to adverse outcomes. In The Lancet today, Ranjana Srivastava gives a moving account of her professional relationship with a young mother with terminal cancer. Srivastava laments the brave young woman's endurance of multiple rounds of chemotherapy that, clinically, were doomed to failure, yet that she and her family believed would eventually lead to a cure. When the end finally comes, “after 5 years of preparation…nobody had a chance to say goodbye”. According to Srivastava, patients who have a chance to discuss their wishes for the end of life often undergo fewer futile interventions and spend more quality time with their relatives than do patients who are denied this option.
In the past, when paternalism characterised the doctor—patient relationship, some doctors withheld the truth when they perceived that discretion might benefit a patient. With increased patient autonomy and empowerment, as well as developments in treatment, there have been substantial changes in truth-telling attitudes, practices, and policies worldwide. Legal and professional codes have evolved to include requirements for disclosure and informed consent in many countries. For example, New York's Palliative Care Information Act, which took effect on Feb 9, 2011, clearly says that “If a patient is diagnosed with a terminal illness or condition, the patient's attending health care practitioner shall offer to provide the patient with information and counselling regarding palliative care and end-of-life options appropriate to the patient, including but not limited to: the range of options appropriate to the patient; the prognosis, risks and benefits of the various options; and the patient's legal rights to comprehensive pain and symptom management.” Furthermore, patients are increasingly involved in the decision-making processes of diagnosis and treatment. In the Breast Cancer Prevention Trial Participant Advisory Board model, women participate in the design of the trial, outreach efforts to recruit individuals from under-represented populations, and identification of research priorities. While advances in palliative care have allowed clinicians to shift their goals from cure, when no longer possible, to palliation, and have created a pressing need for clinicians to discuss this transition openly and effectively with patients.