Time for a ban on alcohol advertising
Fiona Godlee, editor, BMJ
fgodlee@bmj.com
News that the UK has one of the highest rates of underage drinking and teenage pregnancy in the industrialised world (doi:10.1136/bmj.b3635) comes in the same week that the BMA calls for a ban on alcohol advertising because of its damaging effects on young people (doi:10.1136/bmj.b3637). The BMA’s report, Under the Influence (www.bma.org.uk/health_promotion_ethics/alcohol/undertheinfluence.jsp), says that a whole range of policies are to blame for steadily increasing sales of alcohol, especially among the young. It calls for price increases and a ban on all marketing communications, including price promotions and sport and music sponsorship.
It’s interesting to see the inevitable parallels with the fight against tobacco advertising. In both cases industry’s response has been that advertising doesn’t increase usage, it just strengthens brand loyalty (young people are certainly brand aware; according to the report, over 90% of 13 year olds could identify popular products even though the names were concealed). There are no randomised trials of advertising, but there’s enough evidence mounting around the world, much of it summarised in this report, to support an outright ban. Studies have found strong links between spending on advertising and usage of tobacco and alcohol, and that usage of tobacco falls when bans are imposed. As for pricing, primary care trusts in major cities in England recently agreed that the most important thing they could do to reduce harm from alcohol was to lobby for a minimum price on alcohol.
The authors of the report are particularly critical of the government for allowing the industry funded Drinkaware Trust to take part in health education. The trust’s stated aim is to promote responsible drinking, and its money must seem like a godsend for cash strapped public health budgets. But as the authors say, it’s like putting the fox "on a par with the farmer": good for the fox’s reputation but no good for the chickens.
In his editorial (doi:10.1136/bmj.b3646) Ian Gilmore welcomes the report, although he stops short of backing its call for a complete ban on marketing. Instead he would like to see a public conversation about our attitudes as a society to alcohol. "The problem is not just about drunk misbehaving adolescents. We can no longer ignore the many millions of people in the UK who are quietly over-consuming cheap, readily available, and heavily promoted alcohol." My own view, for what it’s worth, is that (as with tobacco) the UK and Europe will get to ban eventually. Industry will lose the argument as more and more people, at younger and younger ages, succumb to alcohol related liver disease. But it will be a hard slog and the BMA’s report is an important milestone. Tell us whether you think ad vertising should be banned: send us a rapid response and vote in our poll on bmj.com.
Perhaps Tom Frieden, the new head of the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC), will take on this battle. Karen McColl reports (doi:10.1136/bmj.b3565) that in his previous role as New York City health commissioner he was known for his willingness to use the law to control health risks. He built a reputation for bold action on smoking and unhealthy eating, in the face of fierce industry opposition.
Cite this as: BMJ 2009;339:b3681
Mittwoch, 30. September 2009
Montag, 28. September 2009
Heute ist Jom Kippur
Jom Kippur (יום הכיפורים, Jom ha-Kippurim, jiddisch Jom Kipper) ist der jüdische Versöhnungstag und gleichzeitig der wichtigste jährliche Festtag im Judentum, nach dem wöchentlichen Schabbat.
Der Jom Kippur steht in der Ordnung der Feiertage nach dem heiligen wöchentlichen Schabbat; er gilt als heiligster und feierlichster Tag des jüdischen Jahres bezüglich Umkehr, Reue und Versöhnung. Essen, Trinken, Baden, Körperpflege, das Tragen von Leder (einschließlich Lederschuhen) und sexuelle Beziehungen sind an diesem Tag verboten. Das Fasten – der gänzliche Verzicht auf Essen und Trinken – beginnt kurz vor Sonnenuntergang und endet am folgenden Tag nach Einbruch der Nacht.
Im Gegensatz zur vorherrschenden Meinung ist Jom Kippur kein trauriger Tag. Sephardische Juden bezeichnen diesen Festtag als „weißen Fasttag“. Viele Juden pflegen sich an diesem Tag weiß zu kleiden, als Symbol der Reinheit von Sünden.
wikipedia
Der Jom Kippur steht in der Ordnung der Feiertage nach dem heiligen wöchentlichen Schabbat; er gilt als heiligster und feierlichster Tag des jüdischen Jahres bezüglich Umkehr, Reue und Versöhnung. Essen, Trinken, Baden, Körperpflege, das Tragen von Leder (einschließlich Lederschuhen) und sexuelle Beziehungen sind an diesem Tag verboten. Das Fasten – der gänzliche Verzicht auf Essen und Trinken – beginnt kurz vor Sonnenuntergang und endet am folgenden Tag nach Einbruch der Nacht.
Im Gegensatz zur vorherrschenden Meinung ist Jom Kippur kein trauriger Tag. Sephardische Juden bezeichnen diesen Festtag als „weißen Fasttag“. Viele Juden pflegen sich an diesem Tag weiß zu kleiden, als Symbol der Reinheit von Sünden.
wikipedia
Sonntag, 27. September 2009
Das Derby in Wimbley...
Ein Kollege in Dortmund fragte mich, ob ich zum Derby komme, "die ganze Stadt steht Kopf". Leider war ich beruflich verhindert, wäre gerne auf der Süd gestanden...
"Wir sind heiß wie Frittenfett" verkündete Klopp; naja - Schalke gewinnt 1 : 0, und ein Spieler von Schalke demonstriert ausgerechnet vor der Süd seine Freude - natürlich ist das eine Provokation, die man sein lassen sollte...Magath hat eine deutliche Antwort darauf gegeben.
War der Ball nun drin oder nicht? Für die Schwarz-Gelben war er drin, für den Schiri aber nicht...
Was außerhalb des Stadions von Schwarz-Gelben Ultras abgeliefert wurde, ist die andere Kehrseite des Fußballs...
Der BVB-Tabellenstand ist nun wirklich kein Anlass zur Freude.
Morgen werde ich in Dortmund anrufen und versichern, dass ich auch diesmal nicht im Stadion war (meine frühere Sekretärin meinte nämlich, "immer" wenn ich im Stadion bin, dann verliert der BVB).
Kommentar zum Spiel von Sascha auf schwatzgelb hier.
"Wir sind heiß wie Frittenfett" verkündete Klopp; naja - Schalke gewinnt 1 : 0, und ein Spieler von Schalke demonstriert ausgerechnet vor der Süd seine Freude - natürlich ist das eine Provokation, die man sein lassen sollte...Magath hat eine deutliche Antwort darauf gegeben.
War der Ball nun drin oder nicht? Für die Schwarz-Gelben war er drin, für den Schiri aber nicht...
Was außerhalb des Stadions von Schwarz-Gelben Ultras abgeliefert wurde, ist die andere Kehrseite des Fußballs...
Der BVB-Tabellenstand ist nun wirklich kein Anlass zur Freude.
Morgen werde ich in Dortmund anrufen und versichern, dass ich auch diesmal nicht im Stadion war (meine frühere Sekretärin meinte nämlich, "immer" wenn ich im Stadion bin, dann verliert der BVB).
Kommentar zum Spiel von Sascha auf schwatzgelb hier.
Mittwoch, 23. September 2009
PaperC
PaperC ist eine Plattform zum kostenfreien Lesen von Fachbüchern im Internet. Die integrierte Arbeitsumgebung erlaubt es die Dokumente online mit farbigen Markierungen, Notizen und abgelegten Zitaten zu bearbeiten und auszudrucken. PaperC ist momentan in der offenen Betaphase und zugänglich für Jeden!
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Dienstag, 22. September 2009
Montag, 21. September 2009
The crooked timber of humanity
T Delamothe, deputy editor, BMJ
tdelamothe@bmj.com
Putting the finishing touches to an editorial some years ago, I decided at the last minute that "Wanted: guidelines that doctors will follow" was a better title than "Wanted: doctors who will follow guidelines." My thinking was that doctors aren’t automata. You can’t just write a few lines of code to achieve the desired outcome; human beings are more complicated than that.
I wish I’d gained further insight into behavioural change since that midnight revelation, but I haven’t. Ruminating on the difficulties of getting people to do the right thing, I console myself with Immanuel Kant’s claim that "Out of the crooked timber of humanity no straight thing was ever made."
The crooked timber of humanity was much in evidence at last week’s congress on peer review and biomedical publication. There seems no limit to what some researchers will do to come up with a publishable paper. They will include "guest" authors on the paper when they don’t deserve to be there and omit others who should be there ("ghosts") (doi:10.1136/bmj.b3783).
They’ll fudge, or deny, their competing financial interests. They’ll exaggerate the importance of secondary, statistically significant, outcomes when the primary outcome isn’t altered by an intervention, and they’ll softpeddle any limitations.
They are masters of "spin," with claims made in article discussions and conclusions bearing little relation to the actual findings (doi:10.1136/bmj.b3779). They will blithely embark on underpowered studies without first ascertaining whether the question has already been convincingly answered—thereby wasting money and putting patients at risk.
The Committee on Publication Ethics has been exploring the outer reaches of such research misconduct since 1997. Its report card up to 2008 lists 115 cases of unethical research, 34 of plagiarism, and 23 of data fabrication or falsification.
Editorial offices contain their fair share of crooked timber and don’t always enforce the requirements they so fervently endorse. And even when they do, they can be confounded by authors who fill in the forms according to what they think the editors want rather than the truth.
The mandatory registration of trials at their inception might have been expected to curtail some of the finagling that went on, but not so. Presenters at the congress have been finding that variations between the details of a particular trial listed on a register and the published report are a rich, if alarming, seam to mine. Primary outcomes morph into secondary ones (and vice versa) and eligibility criteria shift, usually to increase the size of the recruitment pool.
Back on the wards and in general practices, doctors aren’t doing the right thing either. England’s Department of Health estimates that avoidable adverse clinical events are costing NHS hospitals £2 billion a year (doi:10.1136/bmj.b3678). In the United States, campaigns to promote better outpatient use of antibiotics seem to be going nowhere (doi:10.1136/bmj.b3785). No doubt, guidelines there are aplenty, so why don’t people follow "best practice" when it’s spelt out for them?
It may be human nature, but do we have to leave it at that?
Cite this as: BMJ 2009;339:b3813
tdelamothe@bmj.com
Putting the finishing touches to an editorial some years ago, I decided at the last minute that "Wanted: guidelines that doctors will follow" was a better title than "Wanted: doctors who will follow guidelines." My thinking was that doctors aren’t automata. You can’t just write a few lines of code to achieve the desired outcome; human beings are more complicated than that.
I wish I’d gained further insight into behavioural change since that midnight revelation, but I haven’t. Ruminating on the difficulties of getting people to do the right thing, I console myself with Immanuel Kant’s claim that "Out of the crooked timber of humanity no straight thing was ever made."
The crooked timber of humanity was much in evidence at last week’s congress on peer review and biomedical publication. There seems no limit to what some researchers will do to come up with a publishable paper. They will include "guest" authors on the paper when they don’t deserve to be there and omit others who should be there ("ghosts") (doi:10.1136/bmj.b3783).
They’ll fudge, or deny, their competing financial interests. They’ll exaggerate the importance of secondary, statistically significant, outcomes when the primary outcome isn’t altered by an intervention, and they’ll softpeddle any limitations.
They are masters of "spin," with claims made in article discussions and conclusions bearing little relation to the actual findings (doi:10.1136/bmj.b3779). They will blithely embark on underpowered studies without first ascertaining whether the question has already been convincingly answered—thereby wasting money and putting patients at risk.
The Committee on Publication Ethics has been exploring the outer reaches of such research misconduct since 1997. Its report card up to 2008 lists 115 cases of unethical research, 34 of plagiarism, and 23 of data fabrication or falsification.
Editorial offices contain their fair share of crooked timber and don’t always enforce the requirements they so fervently endorse. And even when they do, they can be confounded by authors who fill in the forms according to what they think the editors want rather than the truth.
The mandatory registration of trials at their inception might have been expected to curtail some of the finagling that went on, but not so. Presenters at the congress have been finding that variations between the details of a particular trial listed on a register and the published report are a rich, if alarming, seam to mine. Primary outcomes morph into secondary ones (and vice versa) and eligibility criteria shift, usually to increase the size of the recruitment pool.
Back on the wards and in general practices, doctors aren’t doing the right thing either. England’s Department of Health estimates that avoidable adverse clinical events are costing NHS hospitals £2 billion a year (doi:10.1136/bmj.b3678). In the United States, campaigns to promote better outpatient use of antibiotics seem to be going nowhere (doi:10.1136/bmj.b3785). No doubt, guidelines there are aplenty, so why don’t people follow "best practice" when it’s spelt out for them?
It may be human nature, but do we have to leave it at that?
Cite this as: BMJ 2009;339:b3813
Sonntag, 20. September 2009
Exquisite bodies
In the 19th century, despite the best efforts of body snatchers, the demand from medical schools for fresh cadavers far outstripped the supply. One solution to this gruesome problem came in the form of lifelike wax models. These models often took the form of alluring female figures that could be stripped and split into different sections. Other models were more macabre, showing the body ravaged by 'social diseases' such as venereal disease, tuberculosis and alcohol and drug addiction.
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Samstag, 19. September 2009
Bundesliga-Vorausschau
Hannover 96 empfängt Borussia Dortmund, und im Mittelpunkt steht zunächst der Gästetrainer: Jürgen Klopp hatte unter der Woche die miserable Berichterstattung über seine Person in den Medien kritisiert. Ständig müsse er nach Niederlagen des BVB Wortspiele mit seinem Namen lesen, die nicht nur völlig anspruchslos, sondern auch noch völlig unlustig wären. Beim Patentamt hat er sich daher die Wörter "Borussia Dortmund" und "verkloppt" in allen denkbaren Varianten schützen lassen. Das Spiel beider Mannschaften wird dann überhart geführt, Mitte der zweiten Halbzeit werden drei Dortmunder wegen groben Foulspiels vom Platz gestellt. Mit nur noch acht Spielern auf dem Feld verliert der BVB komplett die Ordnung in der Defensive und ermöglicht so den Hannoveranern vier Treffer. Daraufhin titelt die Presse: Klopps Klopper katastrophal.
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Rosch haSchana
Das jüdische Neujahrsfest heißt im Gottesdienst: Tag des Gerichts, denn der Tradition zufolge urteilt Gott an diesem Tag über die Handlungen des Menschen im vorangegangenen Jahr. Es heißt ebenfalls Tag der Erinnerung, denn Gott erinnert sich gnädig an uns. Mit dem jüdischen Neujahrsfest bginnen die zehn Tage der Teschuwa (Umkehr), die ihren Höhepunkt an Jom Kippur erreichen. Ein wichtiges Gebot für Rosch haSchana ist die Pflicht, den Schofar zu hören.
Mittwoch, 16. September 2009
Dienstag, 15. September 2009
Zwischen Himmel und Erde...
Die Landschaften, in denen van Gogh lebte, haben ihn und seine Kunst zutiefst geprägt. Weltweit zum ersten Mal zeigt das Kunstmuseum Basel einen Überblick über seine Landschaftsmalerei. Anhand von siebzig Meisterwerken aus wichtigen Museen und Privatsammlungen aus Europa, den USA und Asien wird der Kosmos seiner bahnbrechenden Kunst sichtbar.
Durch die Konzentration auf die Landschaftsbilder kann man Vincent van Gogh ganz neu kennen lernen und erleben: In der Begegnung mit der Natur fand er Schritt für Schritt seine eigene künstlerische Sprache und damit eine radikal neue Freiheit in der Malerei.
So lässt sich unmittelbar nachvollziehen, wie die erdigen Töne des holländischen Frühwerks in Paris nach und nach einer lichten und farbbetonten Malweise Platz machten. In Südfrankreich fand van Gogh dann zu den intensiv leuchtenden Farben und dem vitalen Ausdruck, die seine Bilder bis heute so faszinierend machen.
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Durch die Konzentration auf die Landschaftsbilder kann man Vincent van Gogh ganz neu kennen lernen und erleben: In der Begegnung mit der Natur fand er Schritt für Schritt seine eigene künstlerische Sprache und damit eine radikal neue Freiheit in der Malerei.
So lässt sich unmittelbar nachvollziehen, wie die erdigen Töne des holländischen Frühwerks in Paris nach und nach einer lichten und farbbetonten Malweise Platz machten. In Südfrankreich fand van Gogh dann zu den intensiv leuchtenden Farben und dem vitalen Ausdruck, die seine Bilder bis heute so faszinierend machen.
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Sonntag, 13. September 2009
Willst du es wirklich wissen?
Auf der Rückfahrt von Ulten fahren wir in Eggolsheim vorbei.
Beim Kaffeetrinken fällt mir ein, dass ich die Bundesliga-Ergebnisse noch nicht kenne.
Ich frage Christian "Wie hat denn der BVB gespielt?"
"Willst du es wirklich wissen?"
"Ja!"
"Also - er hat verloren..."
"Naja, hatte damit schon gerechnet - gegen die Bayern! Wie hoch verloren?"
"5 : 1"
"WAS???"
"Das Gute an dem Spiel war: der BVB hat das erste Tor gemacht und alle haben festgestellt, dass die Einstellung des BVBs in den ersten 10 Minuten sehr gut war..."
Beim Kaffeetrinken fällt mir ein, dass ich die Bundesliga-Ergebnisse noch nicht kenne.
Ich frage Christian "Wie hat denn der BVB gespielt?"
"Willst du es wirklich wissen?"
"Ja!"
"Also - er hat verloren..."
"Naja, hatte damit schon gerechnet - gegen die Bayern! Wie hoch verloren?"
"5 : 1"
"WAS???"
"Das Gute an dem Spiel war: der BVB hat das erste Tor gemacht und alle haben festgestellt, dass die Einstellung des BVBs in den ersten 10 Minuten sehr gut war..."
Donnerstag, 10. September 2009
Mittwoch, 9. September 2009
Dünne Oberschenkel sind ein Risiko für frühen Herztod
Large thighs protect against heart disease and early death(Research: Thigh circumference and risk of heart disease and premature death: cohort study)http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.b3292(EEditorial: Thigh circumference and risk of heart disease and premature death)http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.b3302
Men and women whose thighs are less than 60cm in circumference have a higher risk of premature death and heart disease, according to research published on bmj.com today. The study also concluded that individuals whose thighs are wider than 60cm have no added protective effect.
Lead author, Professor Berit Heitmann, based at Copenhagen University Hospital, says his research may help GPs identify patients who are at an increased risk of early death and developing heart disease.
While several studies have already demonstrated that being either very overweight or underweight are related to premature death and disease, this is the first to investigate the implications of thigh size on health.
Almost 3000 individuals took part in the study in Denmark - this included 1463 men and 1380 women. Participants were examined in 1987/88 for height, weight, thigh, hip and waist circumference and body composition. They were then followed up for 10 years for incidence of heart disease and 12.5 years for total number of deaths.
During the follow-up period 257 men and 155 women died, also 263 men and 140 women experienced cardiovascular disease and 103 men and 34 women suffered from heart disease. When assessing the results, the authors found that the survivors had higher fat-free thigh circumference levels.
The relationship between thigh size and early death and disease was found after taking body fat and other high risk factors (such as smoking and high cholesterol) into account. The authors therefore suggest that the risk from narrow thighs could be associated with too little muscle mass in the region. This is problematic because it may lead to low insulin sensitivity and type 2 diabetes and, in the long run, heart disease, they explain.
The authors conclude that the study "found that the risk of having small thighs was associated with development of cardiovascular morbidity and early mortality. This increased risk was found independent of abdominal and general obesity, lifestyle and cardiovascular risk factors such as blood pressure and lipids related to early cardio vascular morbidity and mortality".
The authors believe that doctors could use thigh size as an early marker for at risk patients and suggest that individuals increase lower body exercise in order to increase the size of the their thighs if necessary. Further research would be needed, however, to assess whether this approach was worthwhile.
An accompanying editorial supports the need for more research to test the strength of this association.
Contact: Professor Berit L Heitmann, Research Unit for Dietary Studies at the Institute of Preventive Medicine, Copenhagen, DenmarkEmail: blh@ipm.regionh.dk
Men and women whose thighs are less than 60cm in circumference have a higher risk of premature death and heart disease, according to research published on bmj.com today. The study also concluded that individuals whose thighs are wider than 60cm have no added protective effect.
Lead author, Professor Berit Heitmann, based at Copenhagen University Hospital, says his research may help GPs identify patients who are at an increased risk of early death and developing heart disease.
While several studies have already demonstrated that being either very overweight or underweight are related to premature death and disease, this is the first to investigate the implications of thigh size on health.
Almost 3000 individuals took part in the study in Denmark - this included 1463 men and 1380 women. Participants were examined in 1987/88 for height, weight, thigh, hip and waist circumference and body composition. They were then followed up for 10 years for incidence of heart disease and 12.5 years for total number of deaths.
During the follow-up period 257 men and 155 women died, also 263 men and 140 women experienced cardiovascular disease and 103 men and 34 women suffered from heart disease. When assessing the results, the authors found that the survivors had higher fat-free thigh circumference levels.
The relationship between thigh size and early death and disease was found after taking body fat and other high risk factors (such as smoking and high cholesterol) into account. The authors therefore suggest that the risk from narrow thighs could be associated with too little muscle mass in the region. This is problematic because it may lead to low insulin sensitivity and type 2 diabetes and, in the long run, heart disease, they explain.
The authors conclude that the study "found that the risk of having small thighs was associated with development of cardiovascular morbidity and early mortality. This increased risk was found independent of abdominal and general obesity, lifestyle and cardiovascular risk factors such as blood pressure and lipids related to early cardio vascular morbidity and mortality".
The authors believe that doctors could use thigh size as an early marker for at risk patients and suggest that individuals increase lower body exercise in order to increase the size of the their thighs if necessary. Further research would be needed, however, to assess whether this approach was worthwhile.
An accompanying editorial supports the need for more research to test the strength of this association.
Contact: Professor Berit L Heitmann, Research Unit for Dietary Studies at the Institute of Preventive Medicine, Copenhagen, DenmarkEmail: blh@ipm.regionh.dk
Dienstag, 8. September 2009
Mit Ach und Krach
Am Morgen in Berlin - Strömender Regen, in Frankfurt ist das Wetter auch nicht anders, ein Rückflug, der es in sich hatte, wir wurden so durchgeschaukelt, dass der Service eingestellt werden mußte...
Am Nachmittag riss der Himmel auf - und der Challenge Lauf der Deutschen Flugsicherung konnte starten - ich hatte mich für die 11,5 km Strecke gemeldet, bei mir noch drei junge Damen aus unserer Klinik. Bis zum Langener Waldsee konnte ich noch gut mithalten, dann entschwanden sie aus meinem Blickfeld - was soll man dazu sagen?
Trotzdem angekommen und - es hat Spass gemacht!
Am Nachmittag riss der Himmel auf - und der Challenge Lauf der Deutschen Flugsicherung konnte starten - ich hatte mich für die 11,5 km Strecke gemeldet, bei mir noch drei junge Damen aus unserer Klinik. Bis zum Langener Waldsee konnte ich noch gut mithalten, dann entschwanden sie aus meinem Blickfeld - was soll man dazu sagen?
Trotzdem angekommen und - es hat Spass gemacht!
Montag, 7. September 2009
Klinikfest
Wirtshaus Im Haag - dort fand unser diesjähriges Klinikfest statt - hinfinden war ganz einfach, nachdem mein Navi den Ort nicht kannt, rief ich meinen Oberarzt Dr Buia an, ermeint, "Sie müssen da vorbeifahren, wo sie sich die Achillessehne vor ein paar Jahren gerissen haben..."
Dann war alles klar...
Ein schöner, gelungener Abend bei gutem Essen (Spanferkel unübertroffen) und Musik, die rasch zum Tanzen einlud - was die Damen und Herren dann auch vortrefflich taten!
Ein paar Bilder gibt es hier
Dann war alles klar...
Ein schöner, gelungener Abend bei gutem Essen (Spanferkel unübertroffen) und Musik, die rasch zum Tanzen einlud - was die Damen und Herren dann auch vortrefflich taten!
Ein paar Bilder gibt es hier
Sonntag, 6. September 2009
Sieben Geier suchen ihr Seelenheil
Wie ein mächtiger Schutzwall gegen die bösen Winde des Nordens zieht sich die Serra de Tramuntana von Port Andratx im äußersten Westen bis nach Pollença im Osten Mallorcas, ein steinerner Riegel, durchzogen von uralten Post- und Pilgerwegen wie von Lebensadern. Ihren Spuren folgt der erste Fernwanderweg der Insel, die "Ruta de Pedra en Sec".
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Samstag, 5. September 2009
Über allen Wipfeln...
Weltweit größter Baumwipfelpfad mit 1300m Meter Länge
8 bis 25 Meter über dem Waldboden in unberührter Natur spazieren gehen und einzigartige Perspektiven erleben - dies ermöglicht Ihnen der neue Baumwipfelpfad im Nationalpark Bayerischer Wald.
Freitag, 4. September 2009
Verbietet den Bonus
Manager und Banker, die mit ihrem Vermögen kein Risiko eingehen, dürfen nicht abkassieren.
Leitartikel von Robert von Heusinger
Frankfurter Rundschau Donnerstag 3. September 2009 65. Jahrgang Nr 204
Leitartikel von Robert von Heusinger
Frankfurter Rundschau Donnerstag 3. September 2009 65. Jahrgang Nr 204
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